Mindful opvoeden in een druk bestaan: de oefeningen!
Mindful opvoeden in een druk bestaan: de oefeningen!
Mindful opvoeden in een druk bestaan: de oefeningen!
Mindful opvoeden in een druk bestaan: de oefeningen!
Laura van Dam
Marketeer
04-04-2019
3 minuten

Afgelopen dinsdagavond 2 april ontvingen wij Psychotherapeut Susan Bögels. Tijdens haar twee uur durende lezing nam zij een zaal vol Forte ouders mee in haar visie. Een inspirerende avond vol nieuwe inzichten en fijne oefeningen die we graag delen.

Mindful opvoeden betekent je aandacht in de opvoeding op een speciale manier richten: bewust, in het hier en nu, en zonder oordeel, op je kind, de relatie met je kind, en jezelf als opvoeder.  Onderzoek laat zien dat mindful opvoeden ouderlijke stress vermindert, de opvoeding en de ouder-kind relatie verbetert, de co-ouder relatie verbetert, het welzijn van ouder en kind verbetert, en eventuele klachten van ouder en kind verminderd.

Een aantal (dagelijkse) tips:

  • Zorg goed voor jezelf, je bent een spiegel voor je kind/ je brengt alles rechtstreeks over op jouw kind;
  • Schenk volle aandacht aan je kind bij het naar bed brengen, lezen, aankleden en voeden;
  • Neem samen 3 ademhalingen voor je de deur uitgaat naar school en werk;
  • Loop, fiets of rijd bewust op weg naar de opvang of school om je kind op te halen;
  • Gebruik een ‘mindful bel’ voor het eten;
  • Ben er voor je kind zonder vooroordelen;
  • Ga uit van de ware aard van het kind, niet van jouw ouderlijke verwachtingen.

En een aantal oefeningen:

Oefening 1: Je kind als een rozijn

Vrijwel elke reguliere mindfulnesscursus begint met de meditatie op een rozijn, waarbij je aandachtig kijkt, ruikt, voelt en proeft alsof je nooit eerder een rozijn hebt gezien. In deze oefening doe je hetzelfde met je kind. Ontdek je kind opnieuw.

  • Observeer je kind zo onopvallend mogelijk gedurende 5 minuten;
  • Zet al je zintuigen open en neem je kind waar alsof het de eerste keer is dat je hem of haar ziet;
  • Bekijk je kind als een kind in plaats van jouw kind;
  • Wat voel je erbij? Probeer op geen enkele manier de ervaring te veranderen, het is wat het is.

Oefening 2: Routinehandeling

  • Kies een routinehandeling die je dagelijks met je kind doet, zoals aankleden, in bad doen, tandenpoetsen, of vragen hoe het op school was;
  • Doe de handeling een week lang met volle aandacht in het moment, alsof je deze handeling voor het eerst doet, en zonder oordeel;
  • Wat ervaar je erbij?

Oefening 3: Inchecken

  • Ga een week lang elke dag 5 minuten bewust in stilte zitten om niets te doen, alleen maar naar binnen te kijken, om na te gaan hoe het nu met je is;
  • Vraag jezelf af: Hoe is het op dit moment met me? Wat is mijn innerlijke weer? Kijk naar wat er boven komt, zonder oordeel. Dus ook al voel je je moe, te vol, gestresst, druk, neem het gewoon waar. Net als het weer: soms schijnt de zon, soms regent het, soms waait het. Eventueel kun je jezelf ook vragen: Wat heb ik nodig? Kijk wat er boven komt, zonder oordeel.

Oefening 4: Mindful lopen met je kind

  • Onze kinderen zijn onze beste Buddha leraren. Ga wandelen met je kind, zonder doel of plan. Volg je kind van moment tot moment, waar het stilstaat, wat het ziet, voelt, hoort, ruikt. Je kind leert je zo mindful te lopen, bewust van de weg. Als je een hond hebt kun je het ook met je hond doen!

Meer over mindful opvoeden vind je in het boek van Susan Bögels: “Mindful opvoeden in een druk bestaan”, Ambo Anthos Uitgevers. Het boek geeft ook de link naar de audio’s voor meditaties! Of volg een cursus Mindful Ouderschap, zie www.susanbogels.com.

Susan Bögels, psychotherapeut, hoogleraar Family Mental Health en Mindfulness, Universiteit van Amsterdam, trainer bij het Centrum voor Mindfulness, Amsterdam

 

Deel dit nieuws

Laura van Dam
Marketeer