Wat kan mijn kind al vertellen?

Informatiestuk van GGD Hollands Noorden

Al vanaf de geboorte zijn kinderen met taal bezig. De taalvaardigheid van kinderen groeit enorm tijdens de ontwikkeling. Dit begint al met de non-verbale communicatie, iets willen vertellen d.m.v. klanken, bewegingen, gebaren en mimiek. Uiteindelijk zal de non-verbale communicatie verder ontwikkelen tot verbale communicatie of gesproken taal. Taal is de meest complexe vaardigheid die we allemaal bezitten! Maar wat kan je kind al en wat voor ontwikkelingen zie je bij kinderen?

Ieder kind ontwikkelt zich in zijn/haar eigen tempo en dit gaat vaak stap voor stap. Zoals eerder beschreven, begint de verbale communicatie eerst met klanken. Kijk maar eens naar je kind of denk eens terug aan de tijd dat communiceren begint met ‘da-da’, ‘ga-ga’ of misschien wel ‘pa-pa’. Al snel merk je dat de klanken die kinderen maken ook echt een betekenis krijgen, dit noemen we ook wel geluidswoorden. Langzaam worden de woorden duidelijker en komt er een betere uitspraak. De woordenschat van je kind wordt vergroot door alles wat hij/zij ziet en meemaakt. De tijd van alles herhalen en het na zeggen zal je misschien ook herkennen of tegen gaan komen. Zo zie je dat jij als ouder/verzorger een groot voorbeeld bent voor je kind!

Rond een jaar of twee gaan kinderen vaak meerdere woorden aan elkaar koppelen, zo kunnen kinderen nog duidelijker maken wat ze zien of bedoelen. Bijv. ‘mama kijk’ terwijl jullie op de fiets zitten of ‘kom mee’ als je kind wat aan je wilt laten zien. Hoe verder je kind in de ontwikkeling van de taal is, hoe meer woorden en zinnen erbij komen. Je kind kan nu ook meer vragen gaan stellen, zoals ‘wat is dat?’ of ‘wat doe je?’. Kinderen worden steeds nieuwsgieriger. Daarbij worden de zinnen vollediger, kinderen voegen voornaamwoorden, lidwoorden en meervouden toe aan de zinnen. Tijdsaanduidingen zijn in het begin nog lastig, dit komt op een later moment. Het uitspreken van gevoelens is ook een belangrijke ontwikkeling die daarna gaat komen, zoals ‘ik ben moe’, of ‘ik heb pijn’. Door al deze nieuwe ontwikkelingen kan het zijn dat het lijkt of je kind meer fouten maakt dan eerst. Deze fouten laten je eigenlijk zien dat je kind op zoek is naar de algemene taalregels en dat dat even tijd nodig heeft. Door zelf het goede voorbeeld te geven, leert je kind de juiste toepassingen!

En niet te vergeten, hoe stimuleer je de spraaktaalontwikkeling van je kind? Als ouder/verzorger stimuleer je de spraaktaalontwikkeling van je kind door je kind rustig te laten praten, zelf de tijd te nemen om te luisteren en te antwoorden. Kromme zinnen hoef je als ouder/verzorger niet te verbeteren, maar je kan de zin wel op een juiste manier herhalen, denk aan, ‘Dit is stift kapot hè?’, ‘Ja, deze stift is kapot’. Zo leer je je kind hoe je het juist uitspreekt, zonder het gevoel te geven dat hij/zij het fout zegt. Er zijn meer activiteiten om de spraaktaalontwikkeling van je kind te stimuleren, door bijv. samen een boek te lezen, spelletjes te spelen, liedjes te zingen, vragen te stellen aan je kind en vooral zelf je benoemen wat je ziet en doet. Je zal zien dat je kind uiteindelijk ook zelf graag wil vertellen wat hij/zij ziet en doet.

Bij meer vragen over de spraaktaalontwikkeling van je kind, neem contact op met de jeugdverpleegkundigen in gemeente Koggenland via het e-mailadres jgzkoggenland@ggdhn.nl