Opvoeden in de digitale wereld door Evelyn Verburgh: de tips!
Opvoeden in de digitale wereld door Evelyn Verburgh: de tips!
Laura van Dam
Marketeer
04-06-2019
3 minuten

Maandagavond 3 juni was specialist mediaopvoeding Evelyn Verburgh bij ons te gast. Met aansprekende voorbeelden en prikkelende vragen nam zij een zaal vol Forte ouders mee in de digitale belevingswereld van onze kinderen, van de allerkleinsten tot (bijna) pubers. Hoe kunnen we onze kinderen begeleiden zodat ze bewuste en kritische gebruikers worden van digitale media? Evelyn gaf veel praktische tips en die delen we hier natuurlijk graag.

Als gezin kies je de mediaopvoeding die bij jou past. Jij kent je kind het beste en elk gezin heeft zijn eigen normen. Veel ouders willen weten hoe lang hun kind achter een beeldscherm zou mogen zitten. Ook daarin is elk gezin (en elk kind!) anders. Het is vooral belangrijk dat mediagebruik niet de enige activiteit is. En dat je als ouder betrokken bent bij het mediagebruik van je kind. Kijk en speel mee zodat je er samen over kunt praten. Als het normaal is om samen over media te praten, zal je kind ook eerder bij je komen als er toch iets misgaat.

Samen: toon interesse en begeleid je kind

  • Heb oog voor de positieve kanten; de kansen en het plezier die de digitale wereld biedt.
  • Relativeer TV programma’s, filmpjes, foto’s en games. Voorzie ze van ‘jouw geluid’ en leg de link met de ‘echte wereld’.
  • Parkeer je oordeel. Kraak niet af. Stel vragen die ervoor zorgen dat je kind bij zichzelf te rade moet gaan: wat denk, voel en vind ik zelf? Door zelf hardop na te denken ontwikkelt je kind zijn eigen oordeelsvermogen.
  • Voorkom preken en dat je alleen praat over risico’s. Bedenk samen hoe je kind problemen kan voorkomen.
  • Vraag belangstellend naar hun online ervaringen en gevoelens (hoe was het op het internet vandaag? Vertel eens…)
  • Laat je kind jouw gids zijn. Vraag eens om een rondleiding in een game of app of speel een potje mee. Toon interesse in online vrienden.
  • Gun tieners hun privacy (iets voor zichzelf, dat hoort bij volwassen worden) maar blijf met interesse vragen stellen.
  • Stel grenzen door afspraken te maken. Begin daar al vroeg mee. Betrek je kind bij het maken van afspraken. Zie toe op naleving door in gesprek te blijven. Straffen en boos worden werken minder goed.

‘Aan en uit’: spreek technologievrije momenten en plekken af

  • Door een wekker te zetten of een duidelijk stopmoment af te spreken, bijvoorbeeld na een bepaald filmpje of als een level is gehaald, leert een kind dat het zelf baas is over het scherm. Dat niet de filmpjes of het spel bepalen wanneer je stopt maar jijzelf.
  • Ook dagrust (mijmeren) is belangrijk, zeker voor puberhersenen.
  • Vervelen is nuttig!
  • Gebruik bij voorkeur een uur voor het slapen gaan geen beeldschermen meer.
  • Laat de telefoon of tablet beneden als je gaat slapen.

Meer dan alleen schermtijd

  • Wat past bij je kind?
  • Wat doet je kind op het scherm?
  • Waar en wanneer gebruikt je kind een scherm?
  • Alleen of samen?
  • Met welk effect?
  • Let op houding en de 20-20-2 regel om je ogen gezond te houden (voor elke 20 minuten dichtbij kijken, 20 seconden ver weg kijken, 2 uur per dag buiten zijn)

Mediaopvoeding = seksuele opvoeding

Internet en seksualiteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Kinderen zien meer dan je denkt. Praat met je kind over wat het online allemaal ziet en meemaakt, ook al denk je dat jouw kind daar nog niet aan toe is.

Jij bent een voorbeeld

Kinderen kopiëren jouw gedrag. Wat je als ouder doet of juist laat met (digitale) media, zijn signalen voor je kind hoe je met media omgaat. Maak bewuste keuzes wanneer je zelf media gebruikt.

Meer over mediaopvoeding en mediawijs opgroeien

– Stel je vraag gerust aan Evelyn Verburgh, mediacoach en specialist mediaopvoeding via evelyn@vitamine-eef.nl of kijk op www.facebook.com/VitamineEef en www.vitamine-eef.nl.
– MediaDiamant, handige wegwijzer in mediaopvoeding (brochures per leeftijdsgroep: 0-5, 6-8, 9-12, 13-18 jaar).
– WIJS magazine voor ouders met kinderen van 8 tot 15 jaar.

 

 

 

 

 

Deel dit nieuws

Laura van Dam
Marketeer