5 tips van Tischa om je kind mee te laten eten met wat iedereen thuis eet!
05-11-2019
2 minuten

Ben je inmiddels zover dat je voor elk kind maakt wat hij wel lust? Dat jullie verschillende dingen eten omdat iemand iets niet lust? Tischa Neve geeft je 5 tips om je kind met de pot mee te laten eten!

Blog door Tischa Neve

Voor mij is er één regel: we eten allemaal wat er op tafel staat. Tuurlijk kun je meerdere dingen op tafel zetten zodat er wat te kiezen valt. Je kunt ook rekening houden met wat kinderen echt niet lusten, afwisselen met wat wel en niet echt lekker gevonden wordt. Of  bepaalde ingrediënten er los bij zetten voor wie wil als niet iedereen de champignons of spekjes lust.

Goed idee? Als je het eerder anders gedaan hebt dan is het voor je kinderen natuurlijk een hele overgang als je er ineens mee stopt. Geef ze de tijd, help ze om het te laten lukken en laat er een plannetje op los:

  • Leg je kind uit wat er vanaf nu gaat veranderen: iedereen in huis eet vanaf nu wat iedereen eet. Leg uit waarom je dat gaat doen!
  • Als je kinderen oud genoeg zijn dan kunnen jullie samen de afspraken bedenken. Hoe gaan jullie het doen? Welk eten lust iedereen, een ieder en welke niet echt of niet. Zo kun je qua dagen rekening houden met wat je kookt en hoe. Op welke manier bied je het aan? Overleggen maar, dan is er nog meer kans van slagen
  • Zorg ervoor dat er altijd 1 ding is wat je kind lust (zo neem je je eigen zorgen weg van niks eten)
  • Herinner je kind aan de afspraak, voer geen druk uit, geen strijd, geef gewoon mee dat er pas de volgende ochtend weer eten is tijdens het ontbijt
  • Hou vol, hou vol! Zo ziet je kind dat het echt zo gaat zijn en dat er geen andere optie is. Na paar weken gaat hij echt wel andere dingen proeven J

Nog een leuke tip die ik ooit van een ouder hoorde: “In dit gezin mag iedereen 1 ding kiezen (voor een bepaalde periode) wat het echt niet lust en wil eten. Voor dat ene ding of die ene maaltijd werd dan wel wat anders gemaakt!”

Weetje….

Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse kinderen veel meer water moeten drinken en veel minder suikerhoudende dranken. Deze laatste zorgen voor overgewicht en gaatjes in hun tanden. Ook blijkt dat de groenteconsumptie van heel veel jonge kinderen echt omhoog moet. Mijn tip: geef veel rauwkost en smoothies tussendoor!

Kijk voor het inspiratieboek voor leuker en makkelijker opvoeden en online cursussen (onder andere over eten!!) op https://opvoedcursussen.nl/opvoedwinkel/

Lees ook:

 

 

 

Deel dit nieuws